Vuoden Sahayrittäjä 2020 – palkinto Sodankylään MRK Ylitalo Oy:lle

Yrittäjä Olli-Matti Ylitalo (55 v) on oppinut tekemään työtä pienestä pojasta lähtien. – Isällä oli kotikylässä sirkkelisaha ja pienestä pitäen piti ja ennen kaikkea sai olla sahalla hommissa. Muhan (purun) lapioinnista se minun sahurin polkuni alkoi, muistelee ensiaskeleitaan palkittu sahayrittäjä.

Lapin tiukkasyisestä puusta Ylitalo on rakentanut vuosien saatossa ison määrän asuin- ja vapaa-ajan asuntoja niin pohjoiseen kuin eteläänkin. – Sahurin ura lähti aikoinaan omasta sahatavaran tarpeesta. Koska rakennustyömailla tarvittiin paljon sahatavaraa, niin tuumailin, että miksipä en itse sahaisi sitä. Siitä se lähti ja sillä tiellä ollaan edelleen, muistelee Olli-Matti Ylitalo. Siirrettävä saha on käytössä edelleen, viimeksi eilen sahalta lähti asiakkaalle tilaustavaraa, jota ei kaupan hyllyltä löytynyt. Pienen sahayrittäjän etu on tehokas ja elastinen toimintamalli – asiakas on tyytyväinen, kun saa nopealla aikataululla tuotteita vaikka vähän haastavimmillakin mitoilla. Kunhan kevätaurinko alkaa madaltaa pohjoisen hankia on mukava lähteä perinteisille ”rahtisahauskeikoille”. Tilauskirja siltä osin näyttää kiireiselle, kertoo Ylitalo.

MRK Ylitalo Oy on monipuolinen yritys, joka on kasvanut vuosien saatossa hallitusti. Maanrakennustoiminta ja talven lumiurakat tarjoavat nykyisellään työtä viidelle ulkopuoliselle työntekijälle. Vuosi sitten yhtiömuoto muuttui toiminimestä osakeyhtiöksi. Yrittäjän lisäksi perheenjäsenistä yrityksessä työskentelee Olli-Matin poika, Villematti Ylitalo (28 v).
– Maanrakennustyöt tulivat rakennus – ja sahahommien lisäksi reilut kymmenen vuotta sitten. Monipuolista yrittäjyyttä tarvitaan varsinkin nykyaikana. Jos samalla puhelinsoitolla saa monta asiaa ratkaistua, on asiakas varmasti tyytyväinen. Palvelua meiltä löytyy, oli sitten kyseessä Lähipuu® -sahatavara tai lähellä oleva maanrakennusurakoitsija, naurahtaa Olli-Matti Ylitalo.

kuvassa  Olli-Matti ja Seija Ylitalo