Puumateriaali – tuo ihanan tuoksuinen ja hienolta näyttävä puhdas luonnontuote. Sille on ollut kuluneena vuonna ”kohtuullisen” hyvä kysyntä ja menekki. Tukkipuuta on lasketeltu sahojen läpi ennätystahtiin. Höylät ovat hioneet puun syyt kauniisti näkyviin ja rakentajat sekä remontoijat ovat saaneet laadukasta sahatavaraa omiin projekteihinsa. Onko edellä kirjoitettu täysin totta?

Valtakunnan suurimman päivälehden toimittaja Sampsa Oinaala oli sunnuntaina 24.10.2021 julkaistussa kirjoituksessaan kohtuullisen pettynyt mies kotimaisen puutavaran laatuun. Ja tässä nimenomaisessa tapauksessa lattialankkujen laatuun. Rautakaupoista hän ei löytänyt kuin ns. mökkilaatua omaan lattiaprojektiinsa. Tiedostan tuon ja olen huomioinut saman asian. Asia on pitkältikin juuri sellainen kuin Sampsa omassa artikkelissaan kertoi…

Suomen Sahayrittäjät ry:n aktiivisia jäsenyrityksiä löytyy ympäri suomenmaata yli 200 kpl. Yritykset ovat valtaosin pieniä toimijoita ja eroavat isoista toimijoista muutamalla hyvin tärkeällä  pointilla. Ensiksikin, toimintaideamme on tarjota palvelua joustavasti. Asiakkaan tarpeisiin etsitään ratkaisu, ja jos jotakin tuotetta ei sattumoisin ole hyllyssä valmiina – sellainen pystytään todennäköisesti valmistamaan. Toiseksi, hankimme raaka-aineen (tukit) lähialueelta ja tiedostamme, että vain hyvälaatuisesta raaka-aineesta voi tulla laadukasta lopputuotetta. Kolmanneksi, suuri osa Suomen Sahayrittäjät ry:n jäsenyrityksistä on ottanut käyttöönsä Lähipuu® -tuotemerkin. Se todentaa ja varmentaa koko toimintaketjun vähähiilisen ja ympäristöä kunnioittavan toimintamallin. Lähipuu® -tuotemerkki kertoo, että tuotteen hiilivarasto on suuri ja hiilijalanjälki puolestaan pieni. Olimme valtakunnassa ensimmäinen toimija, joka sai sahatavaralle ympäristöselosteen, eli EPD:n. Luken, Metsäkeskuksen ja Suomen Sahayrittäjien yhteishanke avasi  silmät huomaamaan, että monestikaan ei kannata mennä merta edemmäksi kalaan.

Laadusta kannattaa (saha)yrittäjän pitää kiinni. Sillä laadukasta tuotetta ja palvelua tullaan hakemaan jopa vähän kauempaakin. Siihen jäsenkuntamme on sitoutunut. Laadukas tuote ei yksiselitteisesti tarkoita myöskään sitä, että tuote tai palvelu olisi merkittävästi kalliimpaa. Jokainen kuluttaja ymmärtää toki sen, että laadukkaampi maksaa aina pikkuisen enemmän kuin ”bulkki”.

Tärkeintä kuitenkin asiakaskohtaamisessa ja kaupankäynnissä yleensäkin ottaen on, että asiakas on lopputuotteeseen sekä palveluun tyytyväinen ja juuri ennen kuin auton perävalot häipyvät pihamaalta hän vilkuttaa vielä kerran yrittäjälle kiitokseksi hyvästä kohtaamisesta – ja pohtii mielessään – jopa vähän häpeissään, miksi olen aiemmin ostanut tuotteeni muualta…

Timo Ripatti

Suomen Sahayrittäjät ry, puheenjohtaja

(pääkirjoitus Sahayrittäjä -lehdessä 3 / 2021)

Jaa artikkeli

Julkaistu: 8.11.2021Kategoriat: Ajankohtaista