Aurassa toimiva perinteikäs höyläämö Tecdoma Oy valittiin lauantaina 12.2.2022 Tampereella, Suomen Sahayrittäjät ry:n Talvipäivillä Vuoden Sahayrittäjä 2021 -palkinnon saajaksi.

Yrityksen perusti vuonna 1989 Markku Heikka. Yhtiössä on toteutettu sukupolvenvaihdos ja nykyisin yrityksen vetovastuussa on Markun poika Janne Heikka 35 v.

Tecdoma Oy:n alkutaipaleella yrityksessä harjoitettiin puutavaran sahausta, mutta pian mukaan tuli myös puutavaran höyläys ja sahaustoiminta jäi vähitellen kokonaan pois. ”Tarvitsin itse höylätuotteita ja kun naapurit kuulivat uudesta höylästä, homma muuttui sahurin hommasta höyläriksi aika nopealla aikajänteellä”, muistelee yrityksen alkuaikoja Markku Heikka.

Tecdoma Oy:n yrittäjä Janne Heikka suhtautuu tulevaisuuteen luottavaisesti. ”Vakiintunut asiakaskunta luo tietysti perustan yrityksen kannattavuudelle mutta uudet innovaatiot sekä laitekannan kehittyminen mahdollistavat kasvun niin määrällisesti kuin taloudellisestikin”, toteaa Janne Heikka. Kokemusta Janne Heikalla on höyläystoiminnasta n.12 vuoden ajalta. Hän tuli mukaan yrityksen pääomistajaksi v. 2009 ja hänen isänsä jäi osaomistajaksi. Vuonna 2019 yrityksen loput osakkeet siirtyivät Jannen haltuun ja Markku siirtyi omien sanojensa mukaan ”avainasiakasjohtajaksi”

Uusin ja yrityksen kautta aikain mittavin laiteinvestointi on parhaillaan sisäänajovaiheessa. Tedcoma Oy hankki viime vuonna järeän mittaluokan CNC -koneen, jonka avulla yrityksessä pystytään työstämään aihioita aina 500 mm. korkeuteen saakka. Pituutta työstettävällä kappaleella voi olla maksimissaan 5020 mm ja leveyttä 1620 mm.

Tällä hetkellä yritys suunnittelee ja valmistaa ”protovaiheen” tuotteita CLT-teollisuuden  ylijäämäpaloista. Teollinen muotoilija Jaana Karell on ollut apuna tuotekirjon suunnittelussa. Talven aikana säärasitustesteissä on ollut mm. pihapöytiä ja -penkkejä.