”Perinteistä sahaus- ja höyläystoimintaa on tällä tontilla tehty peräjälkeen 66 vuotta”, toteaa palkittu sahayrittäjä Mika Lottanen, 55 vuotta. Yrittäjyyden malli ja työtä pelkäämätön ote on periytynyt Mikan isältä, jo edesmenneeltä Leo Lottaselta. Nurmijärven lähialueilla aikalaiset muistavat edelleen legendaarisen Puutavaraliike Leo Lottasen.

Mika Lottanen kouluttautui puualalle pitkälti kotoa saadun innostuksen myötä. Hyvinkään ammattikoulusta matkaan tarttui konepuusepän paperit. Puusepän näkemystä puun ominaisuuksiin hän on päässyt hyödyntämään niin sahauksen kuin höyläyksenkin osalta. ”Puu materiaalina on kuin nuotiossa loimuava liekki, kahta täysin samanlaista ei tule vastaan”, sanoo vuodesta 1995 itsenäisenä yrittäjänä toiminut Mika Lottanen.

Mika Lottasen koko yrittäjätoiminta on mielenkiintoista ja vaihtelevaa. Puolet vuodesta hän sahaa siirrettävällä sahallaan joko omia tai asiakkaiden tukkipuita ja kun lautataapelit ovat kuivuneet, on aika käynnistää höyläkoneet. Keskimääräisenä vuotena sahan läpi Mika laskettelee tukkia 500-700 m3 ja höylän terien kautta erilaisia paneeleita valmistuu 20-25 kilometriä.

Hän on erikoistunut toteuttamaan haastavia perinnekohteita, joissa höylän terät joudutaan tekemään asiakaskohtaisesti. Monesti asiakas saapuukin Mikan luokse mukanaan pätkä ikivanhaa paneelia, jota ei ole missään saatavilla. ”Asiakkaat ovat tyytyväisiä, kun arvokkaat rakennukset säilyttävät alkuperäisen, historiallisen mallin vaikkapa ulkoverhouksessa tai sisäpaneloinnissa”.

Muuna aikana yrittäjätoiminta keskittyy urakointiin puunajossa, lumen aurauksiin sekä maansiirtourakointiin. Erilaiset maansiirtokoneet ovat tulleet Mikalle vuosien saatossa melkoisen tutuiksi. Ensimmäinen työmaa sorakuopalla alkoi nuoruuden innolla vuonna 1985.

Mika Lottasen aktiivisuudesta on ollut iloa myös Suomen Sahayrittäjät ry:n toiminnassa. Yhdistyksen jäsenyys oli selvä valinta yrittäjätaipaleen alusta saakka, olihan isä Leokin ollut jäsenenä jo vuosikymmeniä. Lähipuu® -tuotemerkin ja sahatavaran lujuuslajitteluoikeuden Mika hankki ensimmäisten joukossa.