Laitilassa toimiva pyörösahavalmistaja TL-Trading Oy on hankkinut Raisiossa aiemmin valmistettujen KARA- pyörösahojen patentti- ja valmistusoikeudet.

Kesäkuussa talousvaikeuksiin ajautuneen raisiolaisen Kallion Konepaja Oy:n perinteikäs sahavalmistus jatkuu tulevaisuudessa Laitilassa.
Laitilassa toimiva Tommi Laine Trading Oy solmi kaupat Kallion Konepaja Oy:n konkurssipesän kanssa runsas viikko sitten. Kaupan kohteena olivat Kallion Konepaja Oy:n aiemmin valmistamat pyörösahat ja pyörösahalaitokset sekä niihin kuuluvat patentti- ja valmistusoikeudet.

”Ensimmäisessä vaiheessa turvaamme KARA-sahojen varaosahuollon. Onhan kyseessä maailman eniten valmistettu ja myyty pyörösahamerkki yksiteräisten sahojen osalta. Suomessa usean vuosikymmenen ajan ovat KARA-pyörösahat olleet markkinajohtajan paikalla. Jos pohjoismaista laitekantaa tarkastellaan, niin pelkästään Norjassa taitaa olla n. 600 kappaletta Raisiossa valmistettuja sahoja. Kaikkiaan sahoja löytyy 70:stä eri maasta, joten varaosahuollon jatkuvuudelle on todellista tarvetta” kertoo Tommi Laine Tradingin toimitusjohtaja Mikko Laine.

Tommi Laine Trading Oy on valmistanut Slidetec- merkkisiä, liukupöydällä varustettuja pyörösahoja ja sahalinjastoja Laitilassa jo vuodesta 2000 lähtien. Yrityksen perusti nykyään vetovastuussa olevien yrittäjäveljesten, Mikko ja Mikael Laineen isä Tommi Laine. Hänen kehittelemänsä ja patentoimansa liukupöydällä varustettu tukkipyörösaha on ollut käyttäjien suosiossa monissa maissa ja maanosissa.
”Nyt tehdyn kaupan myötä voimme yhdistää kahden johtavan sahavalmistajan parhaat ominaisuudet saman katon alle. Haluamme kunnioittaa KARA- sahojen satavuotista ja kunniakasta historiaa omalta osaltamme. Mutta onhan kuitenkin niin, että hyvääkin sahaa voi aina parantaa ja ennen kaikkea kehittää sahurin työn tuottavuutta ja mielekkyyttä” toteaa puolestaan yrittäjäveljeksistä nuorempi Mikael Laine.

TL-Trading Oy panostaa tulevaisuudessa entistä suuremmilla resursseilla vahvaan tuotekehitykseen sahamarkkinoilla. Kaupan yhteydessä sovittiin myös avainhenkilöiden työpanoksen siirtymisestä Raisiosta Laitilaan. ”Tärkeät osaajat tuovat mukanaan yli sadan vuoden kokemuksen sahojen valmistuksesta. Sillä on iso merkitys varsinkin siirtymävaiheen aikana” valottaa toimitusjohtaja Mikko Laine.

Lisätiedot: Toimitusjohtaja Mikko Laine TL-Trading Oy +358 400 821 014
www.slidetec.fi