Mediatiedote Suomen Sahayrittäjät ry

Julkaisuvapaa lauantaina 8.2.2020 klo 18:00

Tamminiemen Saha ja Höylä Mänttä-Vilppulasta sai vuoden 2019 Sahayrittäjä – palkinnon

Palkinto luovutettiin lauantaina 8.2.2020 Suomen Sahayrittäjät ry:n perinteisessä iltagaalassa.
Vuoden Sahayrittäjä 2019 palkinnon saaja, Mänttä-Vilppulassa toimiva Tamminiemen Saha ja Höylä, on Suomen vanhimpia, ellei jopa vanhin saha-alan yritys.

Tammikosken rannalla mylly oli jauhanut viljaa 1800 luvun alkupuolelta lähtien ja ensimmäinen lauta irtosi vesivoimalla toimivan sahan terästä vuonna jo vuonna 1917.
Maatalouden lisäelinkeinona toiminut sahaus muuttui päätoimiseksi 1970 luvulla, jolloin nykyisen yrittäjän isä Seppo Tamminiemi teki päätöksen luopua maataloudesta sekä myllytoiminnasta ja päätti keskittyä pelkästään sahaus- ja höyläystoimintaan.

Marko Tamminiemi, 50 v. on perinteikkään yrityksen neljäs sukupolvi. Yrittäjän vetovastuu alkoi hänen osaltaan 1993, jolloin sahateollisuusteknikon paperit olivat tuoreena taskussa.
”Pienestä pojasta pitäen olen saanut sahalla työskennellä ja veri veti jatkamaan perheyritystä eteenpäin”, muistelee Marko Tamminiemi.

Tamminiemen Saha ja Höylä tunnetaan yrityksenä, jonka tuotevalikoima on kohtuullisen runsas.
”Perinteinen malli meillä on ollut, että mm. listat, lattialaudat, paneelit ja ulkoverhouslaudat löytyvät varastosta asiakkaalle mukaan. Viime vuosina olemme panostaneet vahvasti myös pelkkahirsien tuotantoon. Hirsirakentaminen on vahvassa kasvussa ja kysyntää pelkkahirsille tuntuu olevan”, kertoo Marko.
Pelkkahirsien myynti näyttelee Tamminiemen Sahan ja Höylän liikevaihdosta nykyisellään jo yli kolmannesta.

Raaka-aineen, eli tukkien hankinta-alue yrityksellä on pieni. Valtaosa tukeista ostetaan suoraan paikallisilta metsänomistajilta ja jonkin verran puuta hyödynnetään myös omista metsähakkuista.

”Kaksi vuotta sitten olimme Suomen Sahayrittäjät ry:n ensimmäinen jäsenyritys, joka otti käyttöön Lähipuu®-tuotemerkin. Meille ja asiakaskunnallemme on tärkeää, että jalostamamme ja myymämme sahatavara on laadukasta ja tehty mahdollisimman pienellä hiilijalanjäljellä.
Lähipuu® – tuotemerkin käyttö yrityksen toiminnassa ja tuotteissa antaa kuluttajalle varmuuden kotimaisesta, turvallisesta sekä ympäristöystävällisestä tuotteesta, ja nykyään sillä on todella suuri merkitys”, muistuttaa Tamminiemi.

Tamminiemen Saha ja Höylä katsoo tulevaisuuteen luottavaisesti. Yrityksen 103 toimintavuotta talouden nousuineen ja laskuineen on tarjonnut jokaiselle yrittäjäsukupolvelle omanlaistaan, joskus jopa haasteellista toimintaympäristöä.
”Nyt näyttää sille, että puurakentamisen nousukausi on tuloillaan. Puun merkitys ja arvostus asumisterveellisenä rakennusmateriaalina on saanut jopa julkisen rakentamisen kallistumaan puuvaihtoehdon puolelle. Uskon, että juuri alkanut uusi vuosikymmen voi olla puurakentamisen vuosikymmen. Toivottavasti myös kuntien rakennushankkeista päättävät tahot ymmärtävät aluetaloudellisen merkityksen, kun rakennusmateriaalien hankinnoista päätetään”, muistuttaa ja ”vinkkaa” arvoituksellisesti, juuri palkittu sahayrittäjä Marko Tamminiemi.

Suomen Sahayrittäjät ry painotti Vuoden Sahayrittäjä 2019 valinnassaan Tamminiemen Sahan ja Höylän pitkäjänteistä ja aktiivista kehitystyötä yritystoiminnassa. Uusien tuotteiden, innovaatioiden ja markkinointikanavien myötä yritys on nostanut toiminnallaan pienten saha-alan yritysten tunnettuutta ja painoarvoa.
Ympäristöasioihin sitoutuminen on Tamminiemen Sahalla ja Höylällä erinomaisella tasolla.

Lisätiedot:
Tamminiemen Saha ja Höylä: Marko Tamminiemi 0400 511 321 www.tamminiemi.com